Quan jo estava a l’escola, el Carnaval era quasi la millor època de l’any. Un temps que s’omplia de color, complicitat i somriures... Començàvem escalfant motors i a partir de dilluns cada dia havíem de portar alguna cosa... barrets, corbates, pijames, pentinats divertits i acabàvem el Dimecres de Cendra amb un mitjó de cada color perquè tornàvem a la normalitat i es podien amagar fàcilment. Per a mi era una festa molt completa. Per a molts alumnes també era un motiu d’alegria però sempre hi havia algú que hagués volgut esborrar aquesta setmana del calendari i van estar molt contents quan van passar a la ESO i van evitar totes aquesta preparació. Sempre parlem de la gran diversitat entre infants i joves d’altes capacitats i aquest tema no n’és una excepció. Hi ha moltes coses que poden desagradar a aquests alumnes o no (però no el desagradament de caprici sinó que els fa mal, encara que no ho puguem entendre). Cal posar la lupa en cadascun d’ells i preguntar directament sinó no ho sabrem... Aquestes poden ser algunes de les coses que els poden costar:
- Hiperestimulació
de colors,
- Vergonya, sentit
del ridícul propi o del grup al transport, a l’aula... per disfressar-se o posar-se
un detall,
- Dificultats de
coordinació per la coreografia,
- Dificultats per
escoltar la música en un volum molt elevat,
- Molta gent.
Mentre per a uns
pot ser una gran dificultat per a altres pot ser una motivació extra i si poden
participar en la decisió o elaboració per alguns l’alegria és més plena.
Un dels objectius
de l’escola és aconseguir que tots els infants i joves arribin a desenvolupar
les seves capacitats. Seria ideal que tots poguessin gaudir de les festes. Amb
la repetició cada curs i la participació en activitats diferents (activitats
artístiques, servei d’ordre, comunicació, fotografia, coreografia...) puguin trobar
el seu lloc i gaudir de la festa. Generalment l’absència aquest dia no hauria
de ser la resposta. Per això és tan important començar amb edats primerenques
per anar testant diferents activitats.
Quan són més
grans els podem suggerir que treballin en la part artística: carrossa, disfressa,
música, atrezzo, coreografia... Alguns gaudeixen participar en la preparació,
el servei d’ordre o ajudant als grups dels més menuts a disfressar-se o
maquillar-se.
Al llarg de l’escolarització
seria bo que facin aquests tastet d’activitats. És important que siguin
conscients en que estem fent un camí per trobar on es senten més còmodes,
sovint és en zones que ells no havien pensat que existien. Tenir experiència de
diferents tasques fan que al llarg dels anys pugui trobar el seu lloc, algunes
feines que voldrien repetir i altres que ja ho han tastat però no hi volen
tornar. Si parléssim amb ells des de petits i els plantegéssim aquestes
activitats amb aquesta finalitat crec que entrarien molt millor i serien
capaços de viure millor el Carnaval i la seva preparació. Alguns no entenen
perquè perdem tant temps en aquesta festa i és perquè no saben què estem
aprenent: preparar la festa, viure-la i guardar-la; aprendre a gaudir de la
feina i la festa.
Si realment
poguéssim fer això amb aquests infants perdríem l’absentisme, de vegades
contagiós a altres alumnes. Com tantes vegades ens trobem metodologies que poden
ser bones per altres alumnes i imprescindibles pels infants i joves d’altes
capacitats.
Aquesta festa de
Carnaval és potser la més cridanera i estesa en el nostre món occidental i a la qual
arribem a partir d’un fet religiós que de vegades els infants desconeixen i és
necessari ampliar la cultura també en aquest aspecte perquè per a ells i elles
el per què és molt important. Recordeu que quan el mar puja, pugen tots els
vaixells, se’n beneficien tots!
Si per aquest any has arribat tard, pots començar a pensar-hi pel curs vinent. Podeu començar fent la valoració d'aquest Carnaval i veure què els agradaria canviar pel curs vinent... parlem-ne!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada