Per a tothom la família és molt important, en positiu o negatiu... i els infants i joves d’altes capacitats no en són una excepció. La família ens marca sempre perquè té molta influència en tots, éssers socials per naturalesa, té molt de pes en la nostra vida.
Els pares són els
referents. Avui tenim mil tipus de família parlarem de l’estil educatiu de les
famílies. De vegades, una cosa és el que volem i un altre és el que tenim. Per
això us proposo que després de llegir aquest article feu un petit exercici
d’observació.
Idealitzar els
pares i que siguin models i referents en les edats primerenques és el més
habitual. Després amb el temps aniran ajustant voluntàriament o no la relació.
Finalment decidiran si aquests models és per seguir-los o per fer el contrari,
o simplement introduir algunes variacions. Generalment quan són més grans, en
cas de que hi hagi hagut un allunyament poden tornar i aconseguir una relació i
comunicació sanadora si tots ho desitgen i posen els mitjans perquè així sigui.
Sempre diem que entre
les persones d’altes capacitats hi ha molta diversitat i quan són fills en
podem trobar de molt fàcils i semblants a les expectatives dels pares o uns
altres que no volen o no poden respondre a aquestes expectatives i es
converteixen en infants certament difícils.
També entre els
pares trobem moltes variacions que responen a diferents factors. Els pares exerceixen
un paper clau en l’educació, i el tipus d’ensenyaments que donen als fills es
basa en: les seves experiències prèvies percebudes, en com es varen posicionar
com a fills, en la imitació o el rebuig dels models educatius de l’entorn
immediat, en la cultura a la qual pertanyen.
Això pot marcar
l’estil educatiu que intentaran implementar, per això parlem de diferents
estils parentals. Combinant aquestes quatre dimensions, podem diferenciar els
diferents estils educatius (Cecilia Ruiz i Manuel Esteban, 1999):
Estil autoritari
Nivells de
control i exigències de maduresa elevats. Nivells de comunicació i afecte
explícit baixos
Conducta dels
pares: Imposen moltes normes als fills i exigeixen obediència estricta
Conducta dels
fills: Obedients, ordenats i poc agressius. Tímids, aprensius i vulnerables a
les tensions
Repercussions
negatives envers els fills: Falta d’autonomia personal, Poca creativitat, Escassa
competència social, Baixa autoestima...
Estil permissiu
Nivells d’afecte
explícit i de comunicació elevats. Nivells de control i exigències de maduresa
baixos.
Conducta dels
pares: Mostren afecte, però posen pocs límits. Manifesten acceptació per les
conductes, desitjos i impulsos dels fills. Utilitzen poc el càstig.
Conducta dels
fills: Són més alegres i vitals que els fills amb pares autoritaris.
Repercussions
negatives envers el fill: Problemes per controlar els impulsos. Dificultats per
assumir responsabilitats. Immadurs i baixa autoestima. Poden mostrar conductes
agressives i capritxoses.
Estil indiferent
Nivells baixos en
totes les dimensions: comunicació, afecte explícit, control i exigències de la
maduresa
Conducta dels
pares: Donen poc als fills, però també els exigeixen poc. No imposen normes per
complir. No manifesten afecte envers els fills. Els vincles entre els membres
de la família són de baixa intensitat. Presenten una certa indiferència per les
conductes dels fills
Repercussions
negatives envers els fills: Solen ser infeliços i desarrelats. Hi ha la
possibilitat que desenvolupin conductes delictives.
Estil democràtic
Nivells alts en
totes les dimensions: comunicació, afecte explícit, control i exigències de
maduresa.
Conducta dels
pares: Els pares tendeixen a ser directius amb les conductes dels fills. Estableixen
regles clares i adequades. Poden utilitzar el càstig, però l’acompanyen del
raonament. Tenen en compte els drets i deures dels fills. Manegen una
comunicació oberta i freqüent. Mostren
afecte, però no són indulgents. Encara que controlin i dirigeixin els fills,
tenen en compte els seus sentiments i punts de vista.
Conducta dels
fills: Solen tenir un bon autocontrol. Autoestima elevada. Saben enfrontar
situacions noves amb confiança. Són constants en les tasques que comencen.
Què us han
semblat? La vida és tan rica que sovint fem barreja de diferents estils. En
quin us moveu més estona? Quins efectes té en els vostres fills i filles? És el
que voleu?
Si feu un
exercici d’observació personal... amb quin model esteu més temps en aquest
moment. Vigileu, perquè aquesta observació pot ser un temps en el que molts es
perden a la Vall de les queixes... cal saber on som per prendre decisions i no
quedar-nos-hi enganxats. Després de l’observació arriba la reflexió: on som?,
on volem anar?, quin camí seguirem per anar-hi? Finalment és el moment de
passar a l’acció. El moment de que, si ho voleu, comenceu a fer petits passos
que us portin cap on voleu anar.
Les característiques
dels nostres fills d’altes capacitats: el gran domini del llenguatge i
l’argumentació, la rigidesa, la gran curiositat, el plantejament de les grans
preguntes en un estadi molt primerenc, el fet de que “son” com “son” pot fer
que com a pares necessitem una gran dosi de paciència i fermesa per tal de fer
l’educació que volem fer a casa. Generalment haurem de fer servir camins poc
habituals perquè no es tracta de lluitar totes les batalles però tampoc de desertar
de la seva educació. Quan totes les mirades estan posades en nosaltres i tothom
dona consells sense conèixer el que tenim a casa és horrorós. És un procés que
no s’acaba mai... No és gens senzill, però és fantàstic! Ara és el moment!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada