Avui només parlarem de que el que es fa a classe hauria d’estar reflectit als butlletins de notes (en qualsevol de les seves versions). És important que deixem constància del que es fa a l’aula com a intervenció educativa específica per les altes capacitats de l’alumne i de quin és el seu aprofitament.
Tot prové del Pla
Individualitzat. En ell es defineixen, sovint a grans trets, les activitats que
es proposaran al llarg del trimestre. És important que estigui clar també en
aquest document com es farà l’avaluació del resultats, si aquestes activitats tindran
un reflex en la nota de la matèria o si es comptabilitzarà a part. Qualsevol de les opcions és bona. El que sí
és important és que quedi reflectit en el butlletí de notes. Potser només es
pot fer a mà perquè el format informàtic és massa rígid i no contempla aquesta
situacions que es dona a la vida real. Cal que quedi constància perquè si
l’alumne o el mestre no ho viuen com quelcom necessari i important deixaran de
fer-ho o es convertirà en un bolet només per moments puntuals.
En el Pla
Individualitzat podem trobar alguns activitats com:
- Atenció tutorial específica (entrevistes sistemàtiques,intel·ligència emocional i gestió d’emocions, propostes d’autoconeixement, ...).
- La
reducció de tasques mecàniques (deures) per canviar-les per altres propostes.
- Activitats
d’ampliació o aprofundiment.
- Col·laboració
en l’acompanyament d’alumnes amb dificultats (si ho desitja).
- Participació
en activitats d’altres cursos (conferències, tallers...).
- Participació
en activitats externes a l’escola/institut (concursos, col·laboracions).
- Treballs
en grups reduïts homogenis.
- Preparació
de materials o tasques pels seus companys (kahoots, activitats de laboratori,
acompanyament de lectura, tasques a la biblioteca del centre, revista del
centre –fotografies, dibuixos o textos-, preparació de materials decoratius per
espais comuns o representacions teatrals...).
- Explicació
de l’Aprendre a Aprendre (Metacognició).
- Concreció de tasques en els treballs cooperatius (treball individual i alhora participar plenament del treball en grup: proposar idees i no imposar-les, seguir les normes i acords del grup, participar activament en la cerca dels materials i la posada en comú en el grup i a la classe, quan així es requereixi).
Els butlletins de
notes haurien de registrar aquelles activitats específiques, diferents de les
dels seus companys, que l’alumne d’altes capacitats ha fet durant el trimestre.
També aquelles que se li han proposat i no ha dut a terme. L’avaluació de
resultats i de materials ens servirà per prendre decisions pedagògiques pel
següent trimestre i concretar la intervenció educativa específica.
Pensem que per
una banda, els docents hem de fer constar el rendiment de l’activitat però també hem de
tenir en compte l’avaluació dels materials. Cal saber si han estat adients, si
els hem introduït en el moment adequat, amb les explicacions necessàries i
l’acompanyament requerit. Els alumnes d’altes capacitats tenen facilitat per
aprendre però no neixen amb els recursos apresos. Aquests infants i joves no
venen amb el pack de continguts i procediments sota el braç. Si els acompanyem,
i estimulem podem ajudar-los a que despleguin les seves capacitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada