dimarts, 14 de febrer del 2023

Llegim? La lectura i les altes capacitats (1) Pares

 

Entre els alumnes d’altes capacitats en tenim de tota mena, des dels que gaudeixen amb la lectura fins els que per ves a saber quin motiu encara no han trobat el seu llibre o no han adquirit els mecanismes de lectura.


Però comencem pel començament... Què podem fer a casa per fomentar la lectura?

1.- Siguem un model. Quan la lectura està entre les nostres activitats habituals és més natural. Per això serà normal veure’ns llegir, comentar sobre el que llegim, portar llibres a la bossa o quan marxem de viatge...

2.- Hem de trobar temps per llegir. Hi ha lectura de feina, lectura de plaer i la barreja de totes dues. La necessitat i el plaer han d’estar presents en la nostra lectura d’adults. Hauria de ser, també, una de les nostres activitats de lleure. Un temps de tranquil·litat...

3.- Fem presents els llibres. Regalem llibres. Podem subscriure’ns a alguna revista del nostre interès. Anem a la biblioteca hi ha un munt de llibres que no cal comprar. A casa podem tenir un lloc pels llibres. Fins i tot un racó acollidor que convidi a la lectura.

4.- Molts dels infants i joves d’altes capacitats no els agrada que els diguin el que han de fer... per tant no caiguem en el parany. Llegir nosaltres, deixar llibres que els poden interessar al seu abast. No imposeu la lectura, afavoriu-la. Interesseu-vos pel que llegeixen sense apretar...

5.- Des de petits podem fomentar la lectura amb petits gests que estan lluny dels llibres: fent-los adonar de les paraules que trobem pel carrer, fent que ajudi a fer la llista per anar a comprar o per preparar la maleta per un viatge...

6.- També podem proposar activitats al voltant dels llibres per aquells infants i joves ja interessats en la lectura: presentacions de llibres, clubs de lectura, signatura de llibres, gimcanes o visites guiades a partir de llibres, propostes de booktubers...


Sabem que el gust per la lectura en infants i joves no apareix quan nosaltres, els adults, volem. Ni tampoc com nosaltres volem. És una curs de fons. Un baix continu que ens hauria d’acompanyar tota la vida.

Alguns infants i joves s’apassionen amb el còmics i alguns pares no els acaben de veure com literatura seriosa.  Voldrien que llegissin novel·les i ells/elles s’aferren al Tintín o al Manga (Bola de Drac, Inuiasha, el Detectiu Conan...)

Altres no acaben d’enganxar amb els relats narratius. O són molt lents amb vocabulari “de petits” o tenen continguts que encara no els corresponen. La proposta per a ells són els llibres de preguntes o curiositats amb textos breus però de certa complexitat i vocabulari específic. Una altra proposta possible poden ser els clàssics, adaptats si són petits. Les novel·les juvenils, els títols de sempre de l’Odissea o les faules d’Esop fins els Tres Mosqueters passant per escrits de ciència ficció o filosofia...

Jo, els solc proposar que alternem. Ell/a tria un llibre i jo un altre. Del meu n’ha de llegir mínim 30 pàgines. Si no l’ha atrapat el pot deixar i torna a triar ell/a. Comencem per llibres que estan en la seva zona de confort. El primer objectiu és que llegeixi. Més endavant el vaig portant per llibres que no coneix, que no hauria triat però que poden agradar-li (poesia, teatre, altres temes). Hi ha vegades que acaba triant algun d’aquells que en un moment no el van enganxar però que potser ara que ha canviat l’escenari es converteix en un llibre amb possibilitats.  

La lectura és una activitat que es pot afavorir però no obligar perquè aconseguirem que llegeixin; sobretot si són políticament correctes i ens volen complaure, però el plaer de la lectura només arriba quan sintonitzes amb el llibre i això no pot ser imposat... surt. Tothom que cerca va trobant el seu llibre o el seu estil de llibre amb els que es troba més còmode al llarg dels diferents temps de la vida. Hem de proposar aquesta fam de llibres... l’entorn i l’exemple són passos necessaris però no suficients. Ells tenen la paraula.

Hi ha tota una colla de llibres obligatoris a l’escola. Però de la lectura obligatòria en parlarem en un altre post...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada