Entre els alumnes d’altes capacitats en tenim de tota mena, des dels que gaudeixen amb la lectura fins els que per ves a saber quin motiu encara no han trobat el seu llibre o no han adquirit els mecanismes de lectura.
Però comencem pel començament... Què podem fer a casa per
fomentar la lectura?
1.- Siguem un model. Quan la lectura està entre les
nostres activitats habituals és més natural. Per això serà normal veure’ns
llegir, comentar sobre el que llegim, portar llibres a la bossa o quan marxem
de viatge...
2.- Hem de trobar temps per llegir. Hi ha lectura de
feina, lectura de plaer i la barreja de totes dues. La necessitat i el plaer
han d’estar presents en la nostra lectura d’adults. Hauria de ser, també, una
de les nostres activitats de lleure. Un temps de tranquil·litat...
3.- Fem presents els llibres. Regalem llibres. Podem
subscriure’ns a alguna revista del nostre interès. Anem a la biblioteca hi ha
un munt de llibres que no cal comprar. A casa podem tenir un lloc pels llibres.
Fins i tot un racó acollidor que convidi a la lectura.
4.- Molts dels infants i joves d’altes capacitats no els
agrada que els diguin el que han de fer... per tant no caiguem en el parany.
Llegir nosaltres, deixar llibres que els poden interessar al seu abast. No
imposeu la lectura, afavoriu-la. Interesseu-vos pel que llegeixen sense
apretar...
5.- Des de petits podem fomentar la lectura amb petits
gests que estan lluny dels llibres: fent-los adonar de les paraules que trobem
pel carrer, fent que ajudi a fer la llista per anar a comprar o per preparar la
maleta per un viatge...
6.- També podem proposar activitats al voltant dels
llibres per aquells infants i joves ja interessats en la lectura: presentacions
de llibres, clubs de lectura, signatura de llibres, gimcanes o visites guiades
a partir de llibres, propostes de booktubers...
Sabem que el gust per la lectura en infants i joves no apareix quan nosaltres,
els adults, volem. Ni tampoc com nosaltres volem. És una curs de fons. Un baix
continu que ens hauria d’acompanyar tota la vida.
Alguns infants i joves s’apassionen amb el còmics i alguns
pares no els acaben de veure com literatura seriosa. Voldrien que llegissin novel·les i ells/elles
s’aferren al Tintín o al Manga (Bola de Drac, Inuiasha, el Detectiu Conan...)
Altres no acaben d’enganxar amb els relats narratius. O
són molt lents amb vocabulari “de petits” o tenen continguts que encara no els
corresponen. La proposta per a ells són els llibres de preguntes o curiositats
amb textos breus però de certa complexitat i vocabulari específic. Una altra
proposta possible poden ser els clàssics, adaptats si són petits. Les novel·les
juvenils, els títols de sempre de l’Odissea o les faules d’Esop fins els Tres
Mosqueters passant per escrits de ciència ficció o filosofia...
Jo, els solc proposar que alternem. Ell/a tria un llibre
i jo un altre. Del meu n’ha de llegir mínim 30 pàgines. Si no l’ha atrapat el
pot deixar i torna a triar ell/a. Comencem per llibres que estan en la seva
zona de confort. El primer objectiu és que llegeixi. Més endavant el vaig
portant per llibres que no coneix, que no hauria triat però que poden
agradar-li (poesia, teatre, altres temes). Hi ha vegades que acaba triant algun
d’aquells que en un moment no el van enganxar però que potser ara que ha
canviat l’escenari es converteix en un llibre amb possibilitats.
La lectura és una activitat que es pot afavorir però no
obligar perquè aconseguirem que llegeixin; sobretot si són políticament
correctes i ens volen complaure, però el plaer de la lectura només arriba quan
sintonitzes amb el llibre i això no pot ser imposat... surt. Tothom que cerca va
trobant el seu llibre o el seu estil de llibre amb els que es troba més còmode
al llarg dels diferents temps de la vida. Hem de proposar aquesta fam de
llibres... l’entorn i l’exemple són passos necessaris però no suficients. Ells
tenen la paraula.
Hi ha tota una colla de llibres obligatoris a l’escola. Però de la lectura obligatòria en parlarem en un altre post...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada