A l’escola aprenem continguts cognitius, però també aprenem a preparar, viure i guardar les festes. Aquest aprenentatge és fantàstic perquè ens permet viure les festes des de llocs ben diferents en un cicle anual en els que els alumnes d’Infantil, Primària i Secundària viuran de nou els Carnavals a l’escola. Hem intentat alguna vegada veure-viure-ho amb els seus ulls?
Cada vegada, gràcies al treball sobre la diversitat tenim
més integrat que tots som diferents i que cal oferir possibilitats perquè
tothom pugui viure les festes. Des de fora potser sembla sempre igual però no
és cert del tot. La vivència dels infants de 3 anys no té res a veure amb la
del cicle inicial, mitjà o superior.
A més de les diferències pròpies de l’edat tenim les
diferències individuals. Nosaltres treballem amb el col·lectiu d’altes
capacitats, un col·lectiu molt divers. En tenim per a tots els gustos... per
això el més pràctic sempre és preguntar i escoltar la resposta (cal que hi hagi
un vincle que permeti una comunicació real que ens expliqui el que sent i li
agradaria no el que creu que volem sentir).
Amb alguns d'aquests alumnes ja estem fent tutories personalitzades i podem aprofitar per parlar del tema. Vigileu perquè ja sabeu que alguns alumnes són políticament correctes i ens diuen el que creuen que volem sentir, no el que pensen de veritat.
Mentre alguns gaudeixen amb les disfresses, altres les
pateixen i voldrien evitar-les perquè es senten ridículs. Mentre uns gaudiran
preparant coreografies, representacions o danses, altres preferiran participar
en l’organització o mimetitzar en la paret, o fins i tot no assistir a l'escola (crec que no els ho hauriem de permetre perquè necessiten un pla B i no quedar aillats).
No participar no és una opció. Cal trobar com poden
participar tots. La festa ens necessita a tots per ser plena. Amés tenim molts
anys per anar ajustant i trobar el nostre lloc.
Per això, partint de les tutories personalitzades podem
veure quines són les seves necessitats i quines possibilitats pot oferir el
centre educatiu i què hi trobem a la intersecció.
El “sempre s’ha fet així”, “tots fan el mateix” no són
bones opcions. Si aquestes són les respostes podem començar a obrir, poc a poc,
altres possibilitats.
Si el nostre alumne no es vol disfressar, no vol sortir a
la rua, no vol fer l’actuació (podem canviar el no vol, per no pot), hauríem
de pensar què li podem oferir. Pot col·laborar en fer l’esborrany del pregó,
pot ajudar a connectar l’equip de música, pot preparar una proposta de música
per ballar, pot col·laborar amb les mestres dels menuts o proposant maquillatges o
disfresses, pot fer de fotoreporter o agafar dades per escriure un reportatge
sobre el Carnaval a l’escola i l’institut... com veieu hi ha mil possibilitats.
Cal que en puguem triar una activitat amb ell i després l’analitzarem i
l’avaluarem per veure com ho deixem pel curs vinent.
Preparar la festa, viure-la i acabar-la (avaluar-la i
deixar anotades les valoracions i suggeriments de millora perquè el curs vinent
puguem tenir en compte el que hem fet i no tornem a partir de zero...)
Què us sembla? Ens posem en marxa? És possible...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada