dilluns, 28 de setembre del 2020

Hi ha un Pla B?

 

Portem dues setmanes de classe. Ja s’ha apagat la il·lusió inicial i tots hem tornat a la normalitat.

Una normalitat diferent que passa per les mascaretes, les distàncies, els grups tancats (quan es pot), les indicacions per moure’ns per l’escola, el netejar la taula quan marxem, el haver de portar-ho tot duplicat perquè no ens podem deixar els estris... però a tot això ja ens hem acostumat, encara que de vegades els nois i noies d’altes capacitats siguin crítics amb algunes mesures (en parlarem en un altre post).

Ja tenim en marxa les matèries, assignatures o àmbits... i ja tenim nens, nenes i joves que arrufen el nas amb la tasca diària a l’escola o a l’institut. Quan diuen que s’avorreixen a classe volen dir que ja coneixen el que s’està explicant, o bé és nou però amb la primera explicació ja ho han enganxat, i per tant totes les altres ja són repeticions També poden voler dir que el ritme és molt lent o que hi ha moltes interrupcions que distorsiones... Per tant, el primer que “demanen” sense demanar-ho és que atenguem les seves necessitats i tinguem un Pla B.

Sovint no ens poden explicar el que saben i només ells quan ho senten diuen “Ah! És això!” Per tant, poc podem fer des de fora més que passar-los la pilota de la decisió al seu terrat. Per això aconsello parlar-ho abans a les tutories personalitzades i quan ells ho creguin convenient poden demanar permís visual als mestres per iniciar una altra tasca i escoltar la classe com qui escolta la ràdio. I quines feines pot fer? Hi ha professors que anoten a un costat de la pissarra els exercicis que proposarà per practicar la teoria que està explicant, per fer al final de la classe o a casa. Potser ells els poden avançar. Aquesta és la versió més senzilla que no requereix més preparació. S’hi poden afegir més exercicis però no més del mateix, sinó els d’ampliació que es troben en els llibres de text. Una altra possibilitat és que tinguin un petit dossier per anar fent feines d’ampliació, d’aprofundiment, feines de pensar, de relacionar, activitats més creatives... que poden fer sols o en parelles perquè la resta de la classe han de seguir les explicacions.

Aquest Pla B s’hauria d’aplicar al pom de dalt de la classe. No a un alumne sol perquè no busquem la diferenciació sinó l’atenció de la diferència a l’alta. En aquest grup hi trobarem els alumnes d’alt rendiment i els d’altes capacitats d’alt rendiment, i els que ho poden ser (parlarem del pom de dalt de la classe en un altre post).

Una de les matèries on trobem grans diferències  és l’anglès, n’hi ha que ja saben el que s’explica a classe (per facilitat, perquè fan classes extraescolars, perquè són nadius, perquè sempre han aprofitat les classes...). Els podem proposar la lectura de llibres, o de textos per fer comprensió lectora, treballs de redacció o per inferir la gramàtica, o d’ampliació de vocabulari específic ...

És igual que estiguin a Infantil o a Batxillerat l’essència és la mateixa. La manera d’abordar-ho serà diferent, però imprescindible per a tots ells. Comencem per parlar amb ells en tutories personalitzades i escoltem-los. Potser, al començament, a alguns els costa parlar... però quan vagin agafant confiança i tinguin clar que estem en el seu equip, serà tot més senzill! 


    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada