Parlar d’activitats extraescolars en alguns entorns equival a aparcar els fills després del temps d’escola. La diferència entre el temps escolar i el temps laboral de les famílies. Però no és el cas de les famílies amb fills d’altes capacitats. Hi ha infants que trien ells les extraescolars, en altres cases n’hi ha de no negociables, en altres es demana la responsabilitat de que si inicia una activitat acabi com a mínim el trimestre abans de canviar-la... Com sempre, parlem d’un col·lectiu molt heterogeni on trobem situacions diverses:
- infants o joves
que volen fer mil extraescolars. Tot els interessa. No tenen prou dies per
fer-ho tot. Cal que prioritzin. La logística, l’horari, les prioritats s’han de
marcar sempre des de la perspectiva de l’adult tot escoltant l’infant o el jove.
La butxaca, la logística i les prioritats marquen el que es fa.
- infants o joves
que no volen fer extraescolars. Afirmen que necessiten el seu temps, que durant
tot el dia ja estan seguint indicacions. N’hi ha que són absolutament
autodidactes i gaudeixen sent-ho o que utilitzen les possibilitats de la xarxa
per aprendre japonès en cursos gratuïts, fer plats tradicionals o a dibuixar
manga. Necessiten el seu temps i no s’avorreixen. Aquest grup són els que
s’organitzen les extraescolars a casa i ells mateixos porten el seu tempo.
- famílies que
tenen clar que cal complementar la feina feta a l’escola. Algunes famílies
creuen que l’anglès és innegociable. En altres, innegociable és fer un esport
(d’equip o no, per salut, per moure’s). Altres famílies compten a partir de les
habilitats dels infants prioritzant la música, la plàstica o un esport
determinat. En aquest grup tenim els que fan extraescolars partint d’una
prioritat dels adults, que sol coincidir amb la dels infants, de veritat o per
imperatiu legal ( * cas real: jo faria altres coses però a casa la piscina i
l’anglès són innegociables. Per això jo m’organitzo i afegeixo el que m’agrada
com extraescolar o per lliure...)
- si entrem en el
tema dels esports, la casuística és molt extensa. Alguns fan esports d’equip
(futbol, handbol, hockei...) i l’experiència ens diu que molts són porters. És
una manera especial de fer esport d’equip. Els porters són un grup a part, tant
en l’entrenament com en el joc. Altres fan esports més individuals: tennis, patinatge, atletisme, bicicleta de muntanya, gimnàstica artística, ciclisme... que poden
tenir una vessant d’equip però que són fonamentalment individuals. N’hi ha
d’altres que prefereixen funcionar per lliure, sobretot si són més grans i
surten a córrer o amb bicicleta amb la família o amb els amics de manera
regular, juguen a paddle, fan escalada... però d’una manera no regulada. Ja
veieu que n’hi ha per tots els gustos.
- Per uns pocs és entrenar molt dur en esports de competició a nivell quasi professional, sigui en esports més coneguts o minoritaris. Això suposa moltes hores abans de l'escola, al migdia o a la tarda. Hi ha nadadors que comencen a les sis del matí a la piscina cada dia. Hi ha futbolistes que entrenen cada dia de dilluns a divendres a la tarda combinant la part més física i la més específica de l'esport.
- Per alguns
extraescolars és sinònim d’art o de comunicació: pintura, escultura, disseny, manualitats,
cuina, teatre, escriptura, creació literària... novament dels més estructurats als més autodidactes.
- Per altres és
sinònim de música i quan és de manera reglada a través del Conservatori es
converteix en un estudi sovint més dur que la pròpia escola. Per altres és només
aprendre a tocar cançons sense entrar en el món abstracte i repetitiu del
solfeig i de la teoria...
- N’hi ha que es
decanten per la robòtica o la informàtica de programació en centres
especialitzats o on line. Alguns arriben fins el 3D o la programació de
videojocs...
Moltes
extraescolars representen pels infants la llibertat, l’entrada en el món dels
seus interessos que no passa a l’escola. Representa la intensitat que l’escola
no li aporta.
També podrem
parlar d’activitats específiques d’altes capacitats. En trobem a diferents
ciutats: a Barcelona el Programa Atlàntida d’Atenció a les Altes Capacitats, al
Centre Keppler; a Sevilla el Centro Cadis, a la ciutat de Cádiz el Talentum... Alguns
d’ells són de cap de setmana i treballen els coneixements al alta, activitats d’intel·ligència
emocional pels infants i joves; i activitats d’Escola de Pares per a les
famílies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada