dijous, 13 de febrer del 2014

Optimitzar els recursos


En aquest moment és fàcil demanar més. Les retallades generalitzades ens porten a pensar més en el que ens manca que en el que tenim. Però el secret és no quedant-se enganxat en aquesta cantarella sinó caminar cap a l’optimització de recursos. 

Amb el que tenim podem fer molta feina. Cal sobretot ganes de fer-la.

Aquestes setmanes estic en contacte amb equips directius de centres i gabinets psicopedagògics, i tot i que cadascun és diferent, veig molts professionals amb ganes de tenir en compte les altes capacitats dins de la nostra fantàstica i complicada escola inclusiva.

Temps, diners, prioritats, formació, l’escola que no s’atura i combina la celebració del Carnestoltes amb les jornades de portes obertes, aquest curs amb el vinent... És imprescindible fer una petita parada per adonar-nos de la nostra posició real i tornar a fixar de nou on volem anar i caminar cap allà. No és fàcil perquè la vida ens viu i va molt de pressa. De vegades ens arrossega amb les seves urgències i imponderables però hem d’agafar ben fort les rendes i fer passar les nostres escoles per on el seny, la professionalitat i el nostre ideari ens marquin.

Tothom diu que és les altes capacitats són un tema interessant. Que voldrien tenir més temps per treballar-lo. Els equips psicopedagògics generalment confirmen que els absorbeixen les necessitats més immediates (alumnes de necessitats educatives a la baixa i alumnes disruptius) i que els alumnes d’altes capacitats queden a l’espera de quan hi hagi temps... que els manca formació....

Ara és el moment de fer-los un temps als alumnes d’altes capacitats (als que tenim diagnosticats, als camuflats, als que ni ho sospitem i als que estan pendent de diagnòstic perquè intuïm que pot anar per aquí...). Ara, l’externalització de serveis, potser al començament, mentre es va format l’equip o es troben recursos per ampliar-lo, pot ser una solució. Un punt perquè un tècnic ajudi a veure la realitat del centre i a optimitzar els recursos que ja es tenen.

Amb el que tenim: mestres, hores, aules, ordinadors, material manipulatiu, ... és amb el que hem de treballar.  Emprats amb seny  i professionalitat els nostres recursos donen per a molt. No hem d’abaixar la guàrdia, hem d’estar disposats a fer autoavaluació del sistema i de la nostra escola per estar constantment en un procés de millora. Molts ho fan en molts camps. Ara cal incorporar-ho també en les altes capacitats, en la inclusió a l’alta. Optimitzem els nostres recursos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada