dimecres, 19 de febrer del 2014

Portes obertes a les altes capacitats


Molts centres d’Infantil, Primària i ESO estan fent aquest dies Jornades de Portes Obertes. Cada centre (públic, privat, concertat) presenta la seva oferta. Ens parlen d’idearis, de metodologies, d’extraescolars, de comunicació amb les famílies, de participació... En alguns casos es parla d’inclusió i sempre és per baix, explicant quins són els ajuts que es poden donar des del centre als alumnes amb dificultats. 

I les altes capacitats? Què passa amb els alumnes superdotats (2%) o amb els que presenten algun talent (15%-20%)? Els centres tenen realment un pla d’actuació per a tendre aquestes criatures? La resposta és no. He voltat per tot Catalunya i he trobat escoles sensibilitzades amb el tema, amb interès però no he trobat cap centre on estigui contemplada l’inclusió d’aquests alumnes amb tota l’extensió de la paraula. Certament, cada cop hi ha més centres sensibles que inicien una formació més global o que estan duent a terme un projecte de centre. Mica en mica, es van fent passos cap a la inclusió real de tots els infants a l’escola, i cap a l’atenció personalitzada (no confondre amb l’atenció individualitzada).

Em consta que el Departament d’Ensenyament està posant fil a l’agulla en aquest tema. Va editar una guia de detecció, està formant un professional de cadascun dels EAPs de tot Catalunya en l’atenció a les Altes Capacitats... però quan una estructura és molt gran costa molt de bellugar. Poc a poc... Es van fent passos.

Avui, ja no és un tema estrany: Però encara trobem algun director de centre que a la proposta de treballar les altes capacitats encara contesta... “no ens interessa”, “no tenim alumnes d’altes capacitats”, “els nostres alumnes són de sectors marginals i no hi ha nens d’altes capacitats”... sortosament també n’hi ha que diuen “parlem-ne”, “nosaltres ens sabem poca cosa però ens volem formar”, “com podem donar a aquests alumnes el que necessiten amb els mitjans que tenim al centre?”...   

Obrim les portes a les altes capacitats. Elles ja han entrat en el centre perquè els infants arriben amb el seu bagatge. Ara és el moment que els docents i els equips psicopedagògics atenguin realment les seves necessitats i els ajudin a desenvolupar els seus talents i promoguin una igualtat d'oportunitats real. És el moment de la formació i de la intervenció educativa! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada