dimarts, 28 de gener del 2014

Aprendre a l'escola ?


Estudiar és una activitat que ens ocupa una part de la vida, aprendre ens l’ocupa tota.  Us transcriuré un paràgraf d’un llibre de José Antonio Marina, titulat “La educación del talento” que em sembla que il.lustra perfectament aquest tema de l’educació-aprenentatge. 

“..educar es la actividad fundacional de la especie humana a la que habría que definir como “la que educa a sus crías”. Esto es lo que nos caracteriza. La evolución biológica se ha prolongado con la evolución cultural, cuya esencia es la educación. Al nacer el cerebro de un niño es pura biología. Pocos años después, ha aprendido a hablar, a regular sus emociones, a establecer vínculos con los demás, a controlar su comportamiento. Se ha convertido en un ser cultural.
Asimila en un período asombrosamente breve lo que sus antepasados han conseguido penosamente durante decenas de miles de años. De esta manera, la educación se convierte en creadora de la Humanidad.” (fragment de la introducció, pàg. 11).

Pels alumnes d’Altes Capacitats l’escola tradicional és una mena de llosa. No s’adapta a les seves necessitats. Trobem molts nens i nenes desencantats perquè no els apassiona gens el que estan fent a la classe. No és que no vulguin aprendre... quan t’acostes a ells i els preguntes sempre et demanen fer coses interessants. Un nen de set anys em va comentar una vegada: “a l’escola repetim molt i fem moltes coses simples però no tenim temps per pensar, només repetim”. Com a pedagoga em va semblar una definició excel.lent del que es fa en moltes escoles. Per tal de que tots arribin, repetim fins que la majoria hagin assimilat perdent, i avorrint els de dalt i moltes vegades també als del mig. Treballem per la igualtat en la pitjor de les seves acepcions. Crec que igualtat no és donar el mateix a tots sinó a cadascú el que necessita per tal de que pugui desenvolupar-se. 

Aquests darrers dies he estat coneixent nois i noies d’altes capacitats, i per a tots la situació és molt semblant... a l’escola han perdut la brillantor als ulls de la descoberta que els torna en comptades ocasions i sovint fora d’ella. Els mestres que miren en són conscients i diuen “no vibra, no està il.lusionat per aprendre el que fem a l’aula, de vegades sembla absent...” Els que no hi veuen diuen “no pot ser d’altes capacitats perquè no és capaç de fer el que fem a l’aula...” i no se’n adonen que no és que “no pot” sinó que “no vol”. Quan estan en línia el canvi és tan espectacular que sembla mentida que tots els centres educatius no tinguin un bon protocol d’actuació per a les altes capacitats. 

Cal tornar a desvetllar als nens  i joves que l’han perdut aquesta màgia que representa el fet d’aprendre. Hem de fer una reflexió seriosa sobre el sistema educatiu que permet que alguns alumnes creguin que no poden aprendre, o no vulguin aprendre. 

Avui, dia de Sant Tomàs d’Aquino, patró dels estudiants, intentem connectar estudiar i aprendre. Felicitats a tots els estudiants i als que haurien de ser-ho!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada