Tots els infants són iguals en dignitat però en la resta són tots diferents. Quan mirem la foto de qualsevol grup-classe del país ja veiem diferències entre ells (uns són més alts o més baixos, més prims o més grassonets, n’hi ha els que porten olleres, lentilles o que hi veuen bé, trobem el mateix color de pell o pells ben variades totes de color carn, veiem els cabells de mil formes i colors...). Són diferencies externes. Tots han nascut el mateix any però en això també tenim diferències perquè alguns van néixer al gener i altres al desembre; uns van néixer a terme, però altres van ser prematurs i van arribar amb moltes dificultats. La salut de tots ells, també els diferencia força perquè no serà la mateixa protecció lògica per part dels pares quan hi ha hagut grans dificultats amb ells o a la família... Tenim pares molt joves, joves, grans i molt grans. Tenim pares autoritaris, permissius, democràtics o negligents. Malgrat ara la majoria d’infants són fills únics seguim tenint germans grans, del mig, petits, o fills de famílies nombroses.
Quiets ja veiem mil
diferències, però quan comencen a parlar o a bellugar-se les diferències es
multipliquen. Cadascú té la seva manera de ser i de fer. N’hi ha de ràpids i de
lents, de metòdics i d’anàrquics, silenciosos i sorollosos, actius i passius...
tots són diferents entre ells.
Tots els infants
són diferents. Els infants i joves d’altes capacitats són molt diferents als
infants de la seva edat, nascuts en el seu mateix any, per les seves
característiques més habituals.
Generalment totes
les seves característiques estan banyades d’“intensitat”. Escriuen la seva vida
sempre en majúscules, desconeixen les minúscules. Tot és XXL, encara que ells o
elles siguin encara XS. “Intens o intensa” és l’adjectiu que amb més freqüència
fan servir els pares pels seus fills.
Quan són petits
la segona característica més evident sol ser la curiositat. Semblen preguntes
amb potes... el que els diferència d’altres infants és que quan pregunten
sempre escolten la resposta, demanen explicacions i sobretot realitat. Moltes
explicacions generen noves preguntes. Però en aquest món no sempre està ben
vist fer preguntes. A classe, sembla que desvia el tema que el mestre vol
explicar; sembla que distreu i distorsiona. Alguns quan s’adonen que les seves
pregunten molesten deixen de fer-les, primer en veu alta i al final deixen de
fer-les. És horrorós quan perden la curiositat, perquè és una característica essencial.
Recuperar-la és molt difícil (no impossible) però requerirà molt d’esforç.
Tenen un radar
que llegeix el llenguatge no verbal. No miren, escanegen. Intueixen i connecten
amb la gent o no. Després podem tenir el problema de la manca de filtre alhora
de comunicar-se o no. Sembla una bogeria, però la diversitat és tal que no podem
donar només unes característiques perquè cadascú té unes característiques i
barreja especial, personal i intransferible.
Una altra
característica habitual és una gran imaginació i memòria. Molts gaudeixen
inventant jocs i els seus iguals de I3, I4, I5 no els segueixen. Són jocs molt
rics amb moltes explicacions i detalls, i els companys i companyes no tenen
tanta paciència ni poden recordar els detalls i són esbroncats pel creador del
joc quan no juguen bé. Això fa que alguns acabin jugant sols, no volen jugar
als jocs simples dels companys i els companys no els segueixen en els seus
jocs. Quan són més grans els companys reconeixen la seva gran imaginació però
encara no els segueixen...
De vegades són
molt intensos i persistents, alguns fins i tot obsessius. Tot gira al voltant
del seu tema siguin els dinosaures, l’espai, els egipcis, el Titannic o les
campanes extractores. N’hi ha que són monotemàtics i altres van canviant de
tema quan l’han espremut del tot. Els companys es cansen de sentir-los parlar d’aquest
tema...
Molts són molt
reflexius i no paren de pensar. Temes com la justícia, la mort, el valor de la
vida, dels diners, el valor de l’amistat, la implicació amb la vida... des de
molt petits tenen preocupacions diferents a la resta dels infants de la seva
edat. Si les comuniquen són molt diferents. No sempre ho comuniquen però les
tenen. Per tant la diferencia sol ser gran.
Rigidesa. Sí, uns són un
pel rígids i altres molt rígids. Els sol costar tolerar la frustració i el seu
perfeccionisme i autoexigència no els ajuda gens en aquest punt. La combinació
d’aquestes característiques barrejades amb la intensitat, els fa molt diferents
de la resta d’infants i joves.
I encara no hem
parlat del seu domini del llenguatge verbal. Alguns comencen a parlar molt aviat,
altres sembla que comencen tard però ho faran de manera molt completa. El seu
llenguatge és molt ric i molt acurat. L’estructura de les frases és complexa.
Semblen vells en el cos d’infants pel que diuen, per com ho diuen i pel fons
que ho sustenta.
Tot això els fa
molt diferents. Ells es senten diferents. Al començament pensen que tothom és
com ells però amb el temps van constatant que no són tan iguals. Són iguals per
fora però per dins són ben diferents. No sempre són transparents, a mida que
van creixent alguns mimetitzen amb la paret, amb el grup i es van diluint
sobretot pels ulls que no els saben/volen mirar. S’amaguen de tal manera que si
no volen, no els trobarem. Però viure una doble vida és molt perillós i gens
saludable.
Quan parlem de
diversitat hem de comptar també amb la diversitat a l’alta, en aprenentatges,
en vida viscuda amb una gran intensitat, sovint reactiva. Quan expliquem als
infants la diversitat entre els infants, ells també hi són. Són diferents. Són.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada