dilluns, 17 d’abril del 2023

Sant Jordi, Festa de la Lectura (Pares i Docents)

 

A Catalunya Sant Jordi és una festa especial en la que la cultura surt al carrer, i la lectura i els llibres es converteixen en els  protagonistes. Amb la llegenda de Sant Jordi de base la festa impregna tots els racons de la geografia catalana. És un dia molt especial que en este 2023 cau en diumenge. 

Hi ha un poema que diu que la sardana és la dansa més bella de totes les danses que es fan i es des fan. I, per mi, l’equivalent en festa és Sant Jordi, la festa més maca de totes les festes que es fan i des fan. Hi ha una espècie de complicitat entre la gent que fa que broti un somriure poc freqüent. Llibres i roses, el nostre dia dels enamorats. Els llibres i les roses prenen els carrers i sembla que tot es pari mentre tot continua en marxa. Autors i lectors es troben en les signatures de llibres, els venedors promouen que es fullegin els llibres, es llegeixin contraportades, els lectors prenguin el seu temps per a decidir quin llibre comprar.

La tradició de regalar un llibre per Sant Jordi és recent. Als 1920,   l’escriptor valencià Vicent Clavel Andrés va proposar fer una festa per promoure la venda de llibres a Catalunya. El 7 d’octubre del 1927 es va celebrar per primera vegada aquesta festivitat literària. Els llibreters van canviar la data d’aquesta tradició el 1930 i van decidir que el 23 d’abril seria el Dia del Llibre, en commemoració de William Shakespeare i Miguel de Cervantes. El 1995, la Unesco va declarar oficialment el 23 d’abril com el Dia del Llibre.

Aquest any Sant Jordi cau en diumenge el que fa que les escoles/instituts hagin d’avançar la seva celebració a divendres.


Però parlem de la relació d’aquesta festa amb les altes capacitats:

1.- Infants i joves molt lectors.- pot ser que ja tinguin la llista de llibres que volen o que els agradi tafanejar i cercar llibres que no coneixen. Serà important concretar el pressupost abans de sortir de casa perquè poden perdre l’oremus. Per alguns tot és interessant i els costa frenar, altres potser són tan conscients que retallen les nostres previsions Podem comprar llibres i prendre nota d’altres per cercar-los a la biblioteca.

2.- Infants i joves que volem que siguin lectors i no ho son.- haurem de seduir a partir dels seus interessos i nivell lector. Si no han adquirit per qualsevol motiu un bon nivell de comprensió o fluïdesa podem cercar llibres que llegir-los els adults o a mitges (una pàgina cadascun). Són molt interessants els llibres d’històries curtes o enciclopèdics (en els que s’aporta coneixements: com els llibres de preguntes i respostes o d’informació sobre un tema concret).

 3.- Alguns no suporten les multituds o els sorolls estridents.- ho haurem de tenir en compte. Al migdia en una zona molt concorreguda no és la millor opció. Els pot angoixar i no permetre que gaudeixin del triar i remenar de la diada si van caminant entre “el ramat” sense possibilitat de veure res amb la gent massa a prop. Necessiten espai i tranquil·litat. En alguns llocs per fer més festa hi ha música a tot volum. Aquesta tampoc és una bona opció. Els podem proposar veure la festa des de la distancia i participar-hi en moments amb menys afluència de gent.

4.- Alguns participen en concursos literaris o artístics, jocs florals del seu centre educatiu o del barri o altres entitats.- És molt interessant que tinguin iniciativa per participar-hi (de vegades els de l’escola/institut està una mica més imposat). Que sigui capaç d’expressar-se i que doni una peça per acabada és molt important perquè alguns pel seu perfeccionisme els costa molt donar-ho per acabat llest per presentar. Són molt interessants els pseudònims que trien (generalment els delaten a l’escola/institut). És important decidir participar, fer-ho i acceptar el resultat. Alguns estan acostumats a guanyar o “necessiten” guanyar, altres els costa acceptar no guanyar, per altres és molt important no guanyar (saber que no sempre són el número 1). Si sempre parlem de diversitat, novament surt a la llum en el comportament de cadascun dels infants o joves.

5.- Alguns valoren que el seu autor els signi el llibre o que un autor signi el llibre per regalar a algú que estimen.- En aquest cas cal fer la feina de saber on signa, anar-hi, fer la cua, preparar què li direm, la foto que farem... i fer-ho. És una feina de planificació i actuació. Segur que entre mig cal resoldre situacions adverses... tota una experiència. I si finalment podem oferir el llibre a alguna persona estimada, és la guinda del pastís.

6.- Alguns necessiten una altra tradició.-  Potser podem partir dels seus interessos per viure la diada d’una manera diferent. Fer fotografies, pintar o dibuixar l’ambient, pensar en quina música li podríem posar, recollir dades i fer estadístiques, analitzar els punts de venda solidaris, preparar un aperitiu o unes postres... hi ha moltes maneres de viure la diada. Preparar una tarja de felicitació per un Jordi o una Jordina, o un dibuix o un desig... o una rosa...


Aquí teniu diferents propostes per viure la diada de Sant Jordi. Cal que feu la vostra. Anticipar, parlar-ne, deixar-li marge perquè prengui decisions (en el seu nivell de decisió) serà un bon aprenentatge que pot ajudar a tenir una vivència plena i conscient. Bon Sant Jordi a tothom!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada