dijous, 19 de maig del 2022

Fem esport? L'esport i les altes capacitats (Pares i Docents)


Potser aquesta setmana amb aquesta calor de juliol el tema hauria de ser: “Ens hidratem prou?”. Però tenia el tema de l’esport preparat i com a reflexió em sembla molt interessant.

Un dels mites de les altes capacitats intel·lectuals és que tenen la possibilitat de ser molt bons en temes cognitius però no en les coses que es refereixen a l’ús del cos i l’educació física és la matèria en la qual els és més difícil destacar.

És cert que els que són més intel·lectuals porten moltes hores de diferència de pilota amb els seus companys: temps de lleure, temps de pati, extraescolars... Però això es refereix únicament a la manca d’exercici o a la preferència per altres activitats que fan que l’esforç físic algunes vegades desaparegui de la seva agenda, si els pares no estan atents o quedi relegat als temps d’educació física de l’escola.

Ens diuen que és molt bo el moviment, la pràctica esportiva continuada i sistemàtica per l’equilibri de les persones de totes les edats. Amb aquesta pràctica s’alliberen hormones que són beneficioses per aconseguir el benestar físic i psíquic. Però aquesta pràctica és complexa en infants i joves  d’altes capacitats intel·lectuals perquè molts d’ells han evitat el moviment durant molt de temps i la diferència amb els seus “iguals” és enorme.

Moltes vegades intentar entrar en un esport d’equip en edats avançades (quan la resta del grup ja fa anys que practica aquests esport) és clarament contraproduent perquè li falten moltes hores “de vol o de pilota” per posar-se a nivell. Serà el dolent, no li passaran la pilota, li recordaran totes les seves errades i la manca de destresa de manera poc delicada...Però també tenim altres nois que tenen sort com l’O que va començar en el futbol molt tard ( a 1ESO) però que el seu entrenador va saber veure que malgrat li faltaven moltes hores per ser un bon jugador tenia alguna cosa que els altres no tenien: veia els espais i les jugades, els patrons en els exercicis, el per què dels entrenaments. Per tot això li va dir que potser havia arribat tard com a jugador però que seria un excel·lent entrenador i li va proposar estar de segon d’un equip de petits. Li van proposar formació com a entrenador i està de segon entrenador en un equip de benjamins. La possibilitat d'entrenar, arbitrar o ser jutge em¡ sempre

Però hi ha altres opcions malgrat algunes estiguin tancades d’entrada. Els infants i joves amb alta sensibilitat solen evitar la natació i altres esports d’aigua pel soroll, la humitat o la xafogor que sol fer a les piscines cobertes.

Els esports individuals o de contacte amb la natura solen ser bones opcions. De l’atletisme (especialment la marxa o el cross) fins la bicicleta de muntanya passant per la vela poden ser bones opcions.

També la dansa ( que de vegades rebutgen pel seu component repetititu en el moment d’assajar un espectacle o festival) tant en la seva versió clàssica com el ballet, urbana com el hiphop o tradicional com l’esbart, sardanes, bastoners o balls de gitanes...

L’esplai és una versió intermitja entre l’esport i les relacions socials en les que el moviment té una presencia important, sense el valor competitiu, a través dels jocs i excursions el cap de setmana.  

També podríem valorar la possibilitats d’esports coneguts com a minoritaris ( el tir amb arc, l’esgrima, la gimnàstica artística, el tennis...) o els esports englobats en les arts marcials  en els que la disciplina i la relació amb els altres sempre hi són presents.

Per altres es millor començar poc a poc en activitats en família com sortir a caminar, a córrer o amb la bici. Solem recomanar aquesta opció quan tota la família ha de posar l’exercici a l’agenda. Val molt la pena, per cohesió familiar i per salut.

En tenim d’altres que des de petits tenen l’esport integrat i són aquells que porten una colla d’anys practicant esports amb força traça i que ningú diria que tenen altes capacitats intel·lectuals seguint amb el mite que dissocia el fet cognitiu i l’esportiu.

Enguany amb l'èxit del futbol femení del Barça comença la visibilitat de l'esport en les nenes que requereix un post a part.

Novament una gran diversitat perquè aquest no és un punt en el que trobem l’alta capacitat però sí que en podem veure el seus efectes: la persistència en la tasca, o no; l’esforç, o no; la relació amb l’entorn i amb els altres, o no...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada