A l’escola tots
els dimecres es fa una avaluació de càlcul mental. Dos minuts de sumes, dos
minuts de restes, dos minuts de multiplicacions. Cada infant registra en un
full quántes operacions ha fet bé en dos minuts d’un total de seixanta.
S’escriu en verd si ha millorat respecte
l’últim resultat, en vermell si han empitjorat i en llapis si manté el nombre
d’encerts.
És una activitat avaluativa
de mesura amb temps prefixat, amb normes clares i que generalment engresca als
infants perquè competeixen amb ells mateixos.
Dons mirem què fa
la Irene, que està diagnosticada d’altes capacidats.
A partir del que va fer el
primer dia molts dimecres intenta fer-ne una o dues operacions més que la
vegada anterior i després espera que passi el temps. El seu objectiu és tenir
verds. Alguna vegada s’equivoca, és una nena, però això és el que ella vol fer
i ho aconsegueix moltes vegades. I així va passant el curs...
Però un dia el
mestre dona una indicació nova. Aquells que aconsegueixin més de 55 encerts
dues setmanes seguides passaran al següent nivell.
Què ha fet la
Irene? Aquesta setmana ha passat de 38 a
58 encerts (i un error) en les restes, que és el que millor li va. Sap que la
setmana vinent no pot baixar la guàrdia. Vol passar al següent nivell. Però
comença amb les restes que és on creu que té més possibilitats i un cop ho hagi
aconseguit passarà a les altres operacions. Mica en mica.
Realment, algú
creu que la Irene ha aprés aquesta setmana a calcular les restes més de pressa?
O ha canviat la seva motivació? Què ha fet quan li hem ofert un repte? Ha
deixat la seva norma conservadora i de no cridar l’atenció i ha mostrat la seva
vertadera cara: la competitiva, lluitadora i resolutiva. Potser ho ha fet sense
pensar... però obté el reconeixement del mestre, dels pares i la satisfacció
personal d’ella mateixa.
Algú li ha
preguntat el que què del canvi? Si li pregunteu ella us l’explicarà. Aquesta és
l’actitud que ens agradaria trobar en els mestres dels alumnes d’altes
capacitats: que estiguin atents, que sàpiguen llegir els detalls i que
preguntin.
(el nom i part de la situació ha estat modificat per raons obvies)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada