dijous, 30 d’octubre del 2014

Aprendre a aprendre (Segona Part)


És un dels objectius bàsics de l’educació. No es tracta tant d’ensenyar conceptes, procediments... sinó de que l’infant o el joves estigui en condicions d’aprendre per ell mateix, de cercar els recursos que l’ajudin a continuar avançant, que no depengui sempre de nosaltres per créixer.

Avui continuem amb algunes reflexions que, com sempre serveixen per a tots els infants i joves però que amb les persones que tenen altes capacitats adquireixen un ressò especial.

5.- És el protagonista del seu aprenentatge. Afavoriu el seu paper actiu en la construcció d'aprenentatges. Davant la tasca d'aprendre el protagonista és el subjecte que aprèn i el seu paper per tant ha de ser actiu en la creació d'aquests aprenentatges. Per a això, permeteu i inciteu a la pràctica, la indagació i el desenvolupament de les competències o el saber fer. 

6.- L’autoavaluació és essencial. Ensenyeu-li a avaluar el desenvolupament del seu aprenentatge. Això implica la reflexió durant el desenvolupament del procés d'aprenentatge. És a dir feu que reflexioni i que s'adoni de què és el que après i com ho ha fet. De vegades, els és difícil perquè tot va tant despresa que saben que han arribat al resultat però no com hi ha arribat. Però és important anar prenent consciència de que l’aprenentatge és fruit d’un procés encara que no en veiem totes les fases a simple vista. Caldrà acompanyar-los en el procés d’aprendre a mirar... els podem ajudar fent-los reflexionar sobre els seus avenços en el procés. És important que vegin els èxits aconseguits. Reconèixer el que hem fet bé, el què és millorable, en què ens hem equivocat i perquè. Quan en podem parlar en calma i integrem l’error en l’aprenentatge baixa el nivell d’ansietat i s’ajusta l’autoconcepte…


7.- La resistència a l’error i a la frustració és una causa d’immobilisme. Saber que la seva producció no serà excel•lent pot ser motiu per no intentar-ho. És molt important mostrar-los que l'error és una font d’aprenentatge. Podeu mostrar-los com aprendre dels errors reflexionant sobre els mateixos o a través de la vostra pròpia experiència. Aquest punt serà motiu d’un post més endavant per aprofundir en la qüestió.
  

8.- De vegades la rigidesa, el perfeccionisme, el nivell d’exigència que els infants i joves d’altes capacitats, ells sols s’autoimposen fa que tinguin serioses dificultats per afrontar les dificultats que apareixen en el procés d’aprenentatge. Caldrà donar suport emocional i autoestima per afrontar les dificultats que sorgeixin durant el procés i aconseguir que s'enfrontin al fracàs sense abandonar. 

Per a tots els alumnes, per a totes les persones, és esencial apprendre a aprendre. En el segle XXI l’aprenentatge ja no es redueix al temps escolar sinó que abarca tota la vida. Per tothom és essencial tenir eines perquè aquest procès el sapiguem dur a terme i ens enriqueixi fins el final dels nostres dies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada