dilluns, 1 de setembre del 2025

Dilluns 1 de setembre Preparem la tornada a l’escola (Docents)

 

Avui és un d’aquells dies que tenim marcat en el calendari personal tots els docents: inici de curs oficial. Sabem que no comença avui perquè ens ha portat temps de pensar-hi, de preparar activitats, pensar-les... Però avui tornem al centre i posem oficialment fil a l’agulla per cosir aquest nou curs 2025-26.


Com tots els nous cursos ve carregat d’espectatives i il·lusions que haurem d’anar confirmant dia a adia, hora a hora. Sabem que hi haurà de tot però hem d’aconseguir que el còmput global sigui excel·lent. Nosaltres com a docents, els infants i les famílies i la societat... tots mereixem que així sigui.


Potser aquest curs tenim un infant o jove identificat amb altes capacitats a la nostra classe. Tenint en compte que entre superdotats i talentosos s’estima que hi ha un 20 per cent de la població, no seria res estrany. Potser no estan identificats però es veuen o són dels que estan ben amagats perquè no s’ho creuen ni ells, o elles s’amaguen i mimetitzen amb la paret per prudència mal entesa. Bé, si aquest és el vostre cas esteu en un bon lloc. Al llarg del curs anirem parlant d’altes capacitats i com acompanyar-los i atendre’ls també des de l’escola. Aquest blog que està actiu des del 2013 hi podeu trobar en l’històric molta informació. Escrivim dilluns i dijous però no sempre és per mestres, també és per famílies però la informació pot ser molt valuosa per entendre i poder acompanyar aquests infants i joves.

El primer consell seria CALMA! No patiu abans d’hora perquè segurament serà un patiment inútil. Els infants i joves d’altes capacitats són molt diversos i no hi ha receptes màgiques que serveixin per a tots. Haureu de fer servir recursos que ja teniu com a docents, si no us quedeu enganxats en idees prefixades o en mites no corroborats científicament ja teniu molt de guanyat.


Hi ha tres paraules clau que començarem a treballar en els posts d’aquesta setmana: VINCLE, OBSERVACIÓ i EQUILIBRI.


Comencem pel VINCLE. Relació necessària per a tots els alumnes amb el docent-tutor i imprescindible pels alumnes d’altes capacitats. Si aconseguim un bon vincle ens entendrem amb la mirada i no podrem assegurar un bon curs però sí que les situacions que s’aniran succeint seran molt més “portables”. Quan diem que ens hem d’entendre amb la mirada volem dir que trobarem la manera de dir-li: para, ara és el moment, espera un moment, en parlem després... sense paraules i sense que el seu nom soni i ressoni a la classe. Per aconseguir això podem començar amb una trucada o mini entrevista abans de l’inici de curs. Necessita saber que sabem la seva situació i que estarem allà per acompanyar-lo. No tenim vareta màgica, ni pocimes màgiques, però estarem atents per fer un bon curs. Obrim una comunicació que haurà de tenir un tempo que portem nosaltres (alguns d’ells poden ser molt intensos i molt impulsius i podrien voler que només ens dediquéssim a ells). Caldrà diferenciar les urgències del que es pot esperar. Aquí l’edat i l’autocontrol és important però es pot anar treballant.

La sessió d’inici de curs és bàsica per a molts infants o joves que pateixen per l’inici de curs i aquest primer contacte els ajuda a rebaixar la tensió. Si a més podem donar un temps de reunió setmanal (els deu primers minuts del pati de dijous, si no hi ha contraordre) serà fantàstic quan els comencem a posar en marxa i som ben puntuals a l’inici i al final. Si queden coses pendents passen a la setmana vinent. És poc però suficient per començar. Ens servirà per concretar les coses més importants i revisar la setmana i preparar la següent. La constància és essencial per un bon funcionament. És important que est comprometis només al que puguis complir (si ha de ser quinzenal, “acepto pulpo como animal de compañía” però marqueu-ho a la vostra agenda i si hi ha contraordre, aviseu). És important crear i mantenir la confiança, sinó no tindrem vincle i serà com intentar que rodolin rodes quadrades, es pot fer però necessitem altres elements diferents (rodets).

Aquella mirada ens pot portar a frenar-lo en una pregunta a la classe quan aixeca la mà fins el sostre dient “jo, jo, jo”, o a animar-lo a contestar una pregunta difícil quan vol amagar-se... Com tots els infants són molt permeables a un somriure o a una mirada de complicitat... aprofiteu-ho. També en trobareu que semblen esquerps o tímids perquè no saben mantenir la mirada però en poden aprendre. Quan els canals de comunicació estan clars tot és més senzill. Una llibreta sobre la taula perquè pugui apuntar les preguntes, suggeriments, idees i relacions que fa pot ser molt interessant perquè no necessiti interrompre constantment la classe per aquells que ho necessitin. Hi ha moltes eines senzilles que podem fer servir amb ells... les anirem descobrint poc a poc. Res serveix per a tothom, però a tothom els serveix alguna cosa...  

Dijous parlarem de l’OBSERVACIÓ i l’EQUILIBRI.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada