dilluns, 31 d’agost del 2020

Demà comença el nou curs. Tinc un alumne d'altes capacitats!

Demà serà el dia de trobar-nos els mestres, per fi a l’escola. Si encara no s’ha fet, ens indicaran quin serà el nostre grup de referència, potser tindrem una tutoria o no. La diversitat la tindrem en directe. Ens veurem amb el tutor del curs passat i ens passarà la informació més rellevant de cadascun dels infants. Ens passarà informació sobretot d’aquells alumnes que tenen dificultats d’aprenentatge per motius físics, psíquics o socials. Amb aquells alumnes que tenen un Pla Individualitzat ens hi estarem més estona perquè hi ha més informació a compartir. Podria ser que tinguem algun alumne d’altes capacitats, identificat o no, a l’aula. Potser ens en donaran informació o no, perquè n’hi ha que passen desapercebuts a la franja alta de la classe, o al mig, o a la franja disruptiva de la classe perquè no estan atesos.  

I vosaltres, què en sabeu de les altes capacitats? Heu fet algun tipus de formació? Teniu només informació que se us ha anat enganxat sobre el tema? Heu tingut alguns alumnes amb altes capacitats a l’aula? 

La primera cosa que necessitem és acostar-nos a les altes capacitats amb una mirada nova, neta i oberta. Possiblement veureu maneres de fer que us esperàveu i també d’altres que us sorprendran.

Què podem fer per atendre aquests infants o joves des de la tutoria? La primera paraula és VINCLE. No és una novetat. Ho hem de fer amb tots els alumnes però amb els d’altes capacitats d’una manera molt més clara i evident. El primer pas per poder-lo tractar correctament és crear vincle. Tan se val que sigueu tutor o professor d’una matèria. Tots els professors l’haurien de conèixer personalment, tindrem temps els primers dies de classe. 

En aquests primers dies abans de començar el curs és el torn del tutor / de la tutora i després s’hi aniran afegint la resta de professors. La clau de l’atenció és la personalització. En aquests primers dies seria bo posar-nos en contacte amb ells abans de començar les classe. 

Jo no parlo amb ells de superdotació, de talents ni d’altes capacitats perquè són paraules abstractes que no sempre entenen en general (sobretot els seus iguals). Jo parlo d’infants i joves que tenen ganes d’aprendre, facilitat per aprendre i ho entenen perfectament. 

Seria ideal posar-nos en contacte i veure’ns, però si no és possible podem fer una trobada telefònica amb imatge. Veure’ns és molt important perquè la comunicació no verbal ens ajudarà molt. I què li hem de fer saber? 

Començar la petita sessió (presencial o on line) on ens presentarem, li direm que sabem de la seva situació (com ja he comentat, amb els més petits no m’agrada parlar d’altes capacitats sinó que parlo d’infants als qui els agrada molt aprendre i fer coses). Els direm que ens han parlat d’ells, que tenim ganes de fer aquest curs junts. Que sabem que els agrada aprendre i que estarem amb ell/ella per atendre les seves necessitats. També li explicarem que tot i que els coneixem i reconeixem, segurament en alguns moments necessitin parlar amb nosaltres. Sempre els escoltarem però no sempre serà quan ells vulguin. De vegades estarem explicant, a mitja classe, o atenen altres alumnes però en quant sigui possible dedicarem uns minuts per poder parlar amb ell/ella. Potser a la sortida, a l’hora del pati, en un canvi de classe... dedicarem uns minuts, i si necessita més temps el trobarem.  Hi ha infants molt comunicatius que ens explicaran moltes coses, d’altres que no ens explicaran quasi res però han de percebre la nostra actitud d’escolta activa sense pressionar. Tindrem temps per parlar. Deixem la porta oberta... És el primer pas i tenim tot un curs per davant. 

Es tracta de crear un clima de confiança on es senti lliure per expressar-se, preguntar, encertar, fallar, interrompre, crear, aportar... Pot donar-vos molta informació de com canalitzar el seu potencial i els seus interessos. Aquesta és la primera sessió de moltes altres. Seria bo marcar deu minuts setmanals per anar fent el seguiment de com veu i viu el curs. Cal posar-los en agenda així l’alumne sabrà que tindrà el seu moment per connectar amb nosaltres i rebaixarà el nivell d’angoixa.

En paral·lel seria bo que comencéssiu a conèixer com són els alumnes d’altes capacitats i posar la lupa en els que teniu a la classe. La diversitat és una característica essencial. Si la primera paraula és VINCLE, la segona és OBSERVACIÓ. Si necessiteu informació o formació podeu connectar amb nosaltres.

Atenció a les altes capacitats atencioaltescapacitats@gmail.com 646 48 61 59




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada