dilluns, 28 d’abril del 2025

Dilluns 28 d’abril Detalls d’altes capacitats: la mirada

 

A molts infants i joves d’altes capacitats els costa aguantar la mirada o directament no et miren als ulls quan et parlen

Mirar als ulls és una convenció social que fa que connectem, creiem que l’altre és confiable, que ens diu la veritat. No mantenir la mirada genera en l’interlocutor una colla de dubtes i perjudicis (el primer és pensar que mirar als ulls és fàcil i natural).

És cert que molts infants i joves d’altes capacitats poden no mostrar aquesta dificultat però els que la tenen, generalment es converteix en un problema. Aquesta situació és millorable en els alumnes d’altes capacitats a través de l’entrenament conscient. Serà lent, de vegades lentíssim però és molt efectiu. L’exigència, la força no sol servir perquè només porta a que es tanquin i no vegin la possibilitat i ni confiança en ell mateix per assolir el canvi. L’alternativa a l’exigència és sempre el diàleg però no el condescendent sinó el que permet evolucionar amb límits que contenen i possibiliten.

Quan descobrim que aquesta situació és una manera de funcionar del nostre fill o filla cal que hi posem fil a l’agulla, però fins i tot per a adults és una conducta reeducable. Sovint es tracta més d’un costum instal·lat que d’una situació amb un fonament a restaurar.

Amb ells va molt bé parlar del per què la mirada s’ha de treballar. Podem començar treballant diferents tipus de mirades i què ens transmeten. Podem veure material molt clar que pot sortir de pel·lícules o sèries o del món real o de nosaltres fent teatre. Les mirades diuen coses i les no mirades, també. Alguns ho bloquegen i és bo fer-los conscient d’aquests detalls.

Amb els més petits podrem començar practicant a demanar o donar coses mirant als ulls. Podrem començar amb els ninos o amb nosaltres mateixos. Comencem a casa i mica en mica anirem ampliant a altres persones conegudes o desconegudes. Hi ha infants que els és més fàcil treballar amb coneguts i a altres amb desconeguts. Parlem, escoltem, per on podem començar, quina és la millor via per a ell o per a ella. És bo començar per allò que és més fàcil. Això els donarà seguretat per anar avançant. Cal anar traçant  el full de ruta, el ser conscient del camí transcorregut. Ells són els protagonistes de la seva història.

Hi ha vegades que ho poden combinar amb tenir problemes o no en exposicions orals en gran grup. Cadascú és una situació diferent: personal i intransferible. Posem la lupa en ell o ella per veure què necessita. Cal acompanyar perquè ells facin l’avaluació de la situació, no només d’ells i quines són les activitats que pot fer per avançar en el procés. Segons la seva edat i implicació els resultats  arribaran abans o després però només hi haurà consolidació si hi ha la voluntat i constància que ho permeti. Alguns al cap dels anys diuen... com he canviat! Fa un temps això era impensable però ara la meva relació amb els altres és diferent... és millor!

La mirada és la primera carta de presentació que no passa per la part cognitiva, sinó que va directament a la part emocional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada