dijous, 12 de gener del 2023

Repetim o enriquim a l'Educació Infantil o a Cicle Inicial? (Docents)

Pels infants d’Infantil i dels primers cursos de Primària aquests primers dies de classe són mortals. Recuperar les rutines són l’objectiu bàsic i alguns alumnes que presenten més dispersió s’emporten tots els esforços i omplen tot l’espai. Hi ha vegades que sembla que la classe ha d’anar a la seva velocitat i els nostres nens i nenes poden reaccionar de maneres molt diferents:

- N’hi ha que esperen estoicament. Aquests semblen transparents als ulls dels docents. Són políticament correctes i entenen que la mestra té ara una altra feina i s’esperen sense fer soroll. 

- N’hi ha d’altres que no poden suportar el temps d’espera i empipen tan com poden als companys, o fan sorollets, o fins i tot miren de passar desapercebuts però no ho aconsegueixen.

- Un tercer grup alterna entre els dos primers depenent de la relació amb el docent o amb la matèria, de les ganes de treballar del dia o de com s’hagi llevat...


Conèixer el que saben els nostres alumnes és una de les tasques (de vegades no fàcils) dels docents. No sempre ens ho volen explicar o de vegades no saben explicar el que saben... Per això és necessari que si tenim infants que intuïm o la família intueix que puguin ser d’altes capacitats prenguem la iniciativa i proposem activitats amb una mica més de nivell.


No es tracta de fer tasques de cursos més avançats sinó d’enriquir el que fem a classe. 


a.- Si estem treballant la roba d’hivern podem afegir-hi altres peces de roba que no treballem amb la classe (exclusives de llocs o de professions), o com s’escriuen o pintar algun disseny exclusiu per a algun personatge...

b.- Si estem treballant una lletra oferir la possibilitat d’escriure altres paraules que comencin en aquesta lletra o cercar al diccionari paraules d’ús comú amb aquesta inicial i veure com s’escriuen...

c.- si estem treballant la descripció proposar fer petites descripcions de diferents objectes mentre la classe en prepara una tots junts. Pensar com és millor començar la descripció: per la forma, pel material, pel color, per l’ús... preparar-se per jugar a les endevinalles donant tres o quatre característiques de cada objecte.

d.- donar la oportunitat d’ordenar cromos de diferents maneres. Els de futbol ofereixen infinites possibilitats: per números, per equips, per ordre alfabètic de cognom (potser deixant la pauta de l’alfabet), per posicions, per alçada, per pes, pel color de cabell o de la pell, per any d’inici, per data o lloc de naixement...  i comencem amb les necessàries combinacions (posicions i números)...

e.- podem proposar lectures un punt més elaborades sense anar-les a buscar a les classes dels grans sinó a la biblioteca de l’escola o trobar-les directament a la classe.

f.- podem proposar fer seriacions de dos o més categories (color i forma) amb una base o que escullin la forma.


Haurem de valorar si és pertinent que faci aquestes tasques sol o sola, o si els hem d’oferir a altres infants que també les puguin aprofitar. A l’escola hem de treballar l’equitat, donant a cada infant el que necessita. Si des de petits integren que a classe es fan tasques multinivell però tots són iguals en dignitat tindrem molt de guanyat. És important que no assumeixin que a l’escola hi anem a esperar que tots arribin i per tant estarem llargs temps sense fer res. Aquesta mai és una bona opció.


Tots poden gaudir amb les activitats programades en diferents nivells i pot quedar normalitzat per a algunes o moltes activitats d’aula.

                                                                  



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada