dilluns, 15 de setembre del 2014

Tornem a l'escola


Avui, primer dia de classe hauria de ser un dia molt feliç en la vida de qualsevol infant o jove. Tornar a la normalitat, a la rutina, retrobar-se de nou amb els companys, reprendre l’activitat escolar haurien de ser motius d’alegria i satisfacció però en molts infants i joves d’altes capacitats no és així.

No és només el canvi d’horari, la separació dels pares, o passar a fer el que toca... a més de la combinació d’aquests tres factors s’hi afegeix un quart que és el record d’experiències escolars no positives o mals moments. Aquest quart pesa molt perquè sovint no és una experiència puntual sinó més permanent en el temps, repetitiva,  i en la qual  han de tornar a entrar.

Podem detectar aquesta situació en l’expressió del propi infant que sol verbalitzar les coses d’una manera sintètica i elaborada sobretot a la família quan s’ha creat un clima de confiança. Sovint trobem problemes psicosomàtics (mals de cap, mals de panxa...), problemes de caràcter (s’enfaden  més, estan més irritables, menys comunicatius...). Aquestes situacions afecten a la seva relació amb l’entorn, al seu autoconcepte i al seu rendiment (quan no fan  el que toca).

Què podem fer els pares?

- Estar atents als canvis.No cal cridar al mal temps, però cal saber llegir entre línies. Coneixem als nostres fills i sabem quan els passa alguna cosa encara que no puguem definir bé el què.

- Escoltar sempre, sense bombardejar a preguntes. Practicar l'escolta activa. Quan preguntem cada dia: com t’ha anat? Hi ha hagut alguna cosa que no ha funcionat com voldries? Has tingut algun problema? Som tendenciosos. L’infant buscarà alguna cosa, potser construirà algun problema per explicar-nos. Però si en canvi fem les preguntes en positiu estem posant l’accent en les coses positives. Això no vol dir evitar el que no funciona sinó fer veure a l’infant que a l’escola hi ha coses positives i negatives. Podem gaudir de les situacions positives i alhora treballar, els adults i els infants, per minimitzar-arreglar-suportar les negatives.

- Durant els temps de vacances podem fomentar el contacte per mantenir o millorar les relacions socials amb els companys de classe, o enfortir altres relacions amb amics de fora de l’escola, de l’estiu, família, que també tenen altes capacitats...

Dins del grup dels alumnes d'Altes Capacitats es donen casuístiques molt diferents. Hi ha molts infants i joves d'altes capacitats que avui s'han llevat emocionats i contents per la tornada a l'escola. Els hem d'acompanyar i si es presenten problemes definir-los i afrontar-los però si no hi ha dificultats no cal provocar-les.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada