Tots els infants
i joves són diferents, i entre els que presenten altes capacitats també trobem
moltes diferències. No només per la part de la intel·ligència que ens pot
portar a talents simples, compostos o superdotació sinó que aquesta part cognitiva
es barreja amb: com és cadascú, el que ha viscut, i sobretot, com ho ha viscut.
La diversitat està assegurada. Per això, molt sovint, parlarem d’una manera de
viure i de la seva contrària; perquè tot pot ser cert dins del món de les
persones amb altes capacitats.
Podem tenir
infants o joves que ja fa dies que compten els dies que falten per començar l’escola.
Ho fan amb aquella il·lusió de qui vol tornar a veure el mestre, els companys,
de qui necessita una rutina que viu amb passió. Potser són aquells que comencen
escola nova o que tenen un canvi important, passen a ser els grans de l’escola,
canvien de pati o d’activitats. El primer grup diríem que estan en un compte enrere
il·lusionat, i a mida que s’acosti “el gran dia” poden fer fins i tot un pic d’ansietat
per aproximació. Tenen grans expectatives i potser els primers dies de curs,
quan algunes d’elles no es compleixin, els haurem de recollir amb una pala...
Recordo una nena de I3 que em va trucar el tercer dia de classe i em va dir: “L’escola
dels grans no és el que jo esperava! Les mestres canten, els nens ploren, no han
explicat res interessant, no ens han posat deures... i encara ningú m’ha parlat
dels números majúsculs!”. Pobreta, en el pitjor dels casos li quedaven tretze
anys d’escola i ja estava desencantada el tercer dia....
Un segon grup
podrien ser els “políticament correctes”. No els apassiona l’escola però saben
que els adults s’han posat d’acord amb que cal anar-hi. Potser preferirien
quedar-se a casa però no faran un problema d’una lluita amb la que tenen totes
les de perdre. Agradar als seus adults, mantenir les normes són la seva manera de
viure. I com deia aquell president... “amb il·lusió” o no, però si és que no no
ens ho mostraran. Participaran en les compres i preparacions prèvies a l’inici
de curs. Amaguen els problemes sota la catifa i són perillosos perquè com a
adults responsables necessitem que entenguin que la seves incomoditats no són
errors seus ni dels altres, sovint són coses que es poden treballar però
necessitem saber-les. La comunicació és essencial però els costa molt. Una nena
de Primer de Primària deia “La senyoreta ha estudiat i m’estima, com li he de
dir que hi ha coses que m’agradaria que fossin diferents? Ella ho fa
especialment per mi, ella sap...” Ens va costar anys que veiés que no es
tractava de dir el que la seva mestra feia malament sinó el que podia millorar...
perquè no tenia tota la informació, no tenia el punt de vista de la nena, i no
el tindria mai si ella no el donava.
Un tercer grup
poden ser els que voldrien evitar la tornada a l’escola perquè hi ha tota una
colla de coses que els fan mal. En l’àmbit cognitiu: la lentitud d’arribada dels
coneixements, l’espera constant, la manca d’escalat en la dificultat de les
propostes d’exercicis, la repetició d’exercicis molt semblants, la rigidesa les
indicacions... Per altres, les dificultats no són tan cognitives (perquè s’hi han
adaptat o no els donen tanta importància) sinó socials: la mirada dels altres, la
pressió social, l’aïllament voluntari o no desitjat, la diferència d’interessos,
la necessitat de contacte físic sovint mal llegida, la necessitat de comunicar que
fa que es facin pesats amb les seves dèries... Alguns d’aquests infants o joves
podrien evitar parlar de la tornada a l’escola fins que sigui imprescindible,
poden preparar-ho tot però tenir-ho amagat o esperar a preparar a l’últim
moment amb la tensió familiar que pot suposar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada